Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.08.2009 13:10 - Денят на Лечителите - Свети Врач
Автор: gosho568 Категория: Други   
Прочетен: 1985 Коментари: 7 Гласове:
7

Последна промяна: 01.08.2009 14:02

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Денят на християнските светии Козма и Дамян се смята за „тежък" празник и на него не трябва да се работи, за да не болеят хората. Почитат в този ден народните лечители - врачки, баячки и чекръкчии. Колят курбани за Здраве, а болните посещават лечебни извори, като непременно нишан от своите дрехи оставят на близкото „гиздило", за да остане там завинаги болестта. А хората и предание раз-правят, че когато много, много от-давна боговете ходели по земята наред с човеците, по нашите земи течала голяма река. Тя разделяла полето от балкана и пазела хората от Злите сили оттатък планината. А на баира, зад завоя на реката, под едно вековно дърва в малка къщичка живеел белобрад старей със своята дъщеря. Топ можел да говори с птиците и животни-те, знаел тайните на всички билки и умеел да лекува. Затова хората го обичали и почитали като бог. Не минавал ден без някой да прекрачи прага му и да занесе дарове, плодове и храна. всички в този край били здрави, весели, живеели щастливо и дълголетно.
Но стопанинът на подземното царство, който държал заключени душите на мъртвите, се разсърдил, че изпращаната от него на Земята старица Смърт често се връщала с празни ръце. Беловласият старей и неговата дъщеря лекували хората и те вече не умирали толкова често. Царят изпратил вестоносци, които занесли богати дарове на стареца, за да спре да лекува хората, „иначе зле ще си изпатиш!" - предупредили вестоносците. Но старецът не преклонил глава, върнал щедрите царски дарове и твърдо зая-вил, че се е обрекъл да помага на хората. Разгневил се страшно господарят на подземното царство и изпратил зла магьосница да накаже добрия лечител. Духнали силни ветрове, лумнали страшни огньове. извила се люта вихрушка край реката, която изпепелила къщичката на хълма. в пламъците на огнената стихия старецът-лечител с бащина обич обвил с ръце любимата си дъщеря, За да я предпази от злите сили. Но магьосницата го превърнала в змия, а дъщеря му - в чудна чаша. Така прегърнати баща и дъщеря били вкаменени за вечни времена. Така останали и до днес, пре-върнати от Бог в символ на неизпепелената сила на медицината. Чества се на 1 Юли!


image



Гласувай:
7



1. krotalka - Винаги съм се чудила,
01.08.2009 13:17
от къде произлиза символа на медицината. Сега вече знам! Сигурно това е една от легендите, но ми харесва.

Благодаря!
цитирай
2. анонимен - Не трябва ли е да 1 август?
01.08.2009 13:21
Добре си го написал.

Мерси и от мен!!!
цитирай
3. gosho568 - krotalka
01.08.2009 13:56
Кроти, радвам се, че ти харесва поста! Аз много не вярвам на лечители и врачки, но реши да го пусна постинга! Поздрави и хубав ден! :)))
цитирай
4. gosho568 - vulkutedinak
01.08.2009 14:01
Днес се празнува, просто го вих в един сайт и понеже ми стана интересно, реших да го пусна, но ще го преместя в категоря "Други", защото така е грешно! Поздрави и на теб! :)
цитирай
5. анонимен - Позрави и от мен за поста !:,)
01.08.2009 14:13
Благодаря за информацията ! Интересно ми стана ,като прочетох и сравних с наблюденията си ,че месец август е тежък месец. В него от векове има най- много жертви .Това за жертвоприношенията и курбани ме впечатли ! Поздрави !
цитирай
6. gosho568 - lidis
01.08.2009 15:13
Аз не вярвам чак толкова, че е тежък месец! Поздрави и слънчев ден! :)))
цитирай
7. kasnaprolet9999 - навреме дойдох тук,
01.08.2009 22:55
замириса ми на билки и на лечители и хоп в блога ти, много ми стана интересно, аз днес бях на билкобер и набрах мента бласкун, така отпразнувах св.Врач, после като се прибрах пошетах, но надявам се да не ми се разсърди, че майстори ми бяха в къщата няколко месеца и да не ти разправям колко дни се мъча след тях.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: gosho568
Категория: Хоби
Прочетен: 1537475
Постинги: 470
Коментари: 2914
Гласове: 27939