Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.03.2010 19:10 - Днес е Цветница! Честит Имен Ден!
Автор: gosho568 Категория: Други   
Прочетен: 3933 Коментари: 5 Гласове:
19


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Цветница е последният голям църковен празник преди Великден. Той винаги е в неделя. Традицията го свързва с тържественото посрещане на Исус Христос в Йерусалим с палмови клонки, възславян като Месиански цар. Той влиза в града на магаренце и е приветстван от хората с Осанна , задето е възкресил Лазар предния ден - в събота. Тържествено посрещнат в Йерусалим на Цветница, той доброволно върви стъпка по стъпка към предначертания край на земния си живот. На този ден на службата в храмовете християните държат в ръцете си осветени върбови клонки, които заменят палмовите клонки - сякаш отново посрещат своя Спасител. Свещеници осветяват клонките и цветята, донесени от вярващите. След богослужението християните отнасят осветените върбови клонки в домовете си за здраве и предпазване от болести и зло. Обикновено от тях се увиват венци, които се окачват над прага на къщата или над домашния олтар. В този ден продължават Лазаровите обреди и обичаи. На този празник с кумиченето на лазарките завършва цикълът на моминските пролетни игри. Привечер на мегдана моми и ергени за последен път играят лазарското хоро, като за първи път след Великденските пости хорото е сключено. В някои райони на България на този ден се извършват и поминални обреди свързани с вярването, че на Връбница умрелите излизат от гробовете си и очакват роднините им да им донесат нещо. Рано сутрин жените отиват на гробища с върбови клонки, царевични стъбла, кадилница и вода. Прекадяват и преливат гробовете на своите блзики. След това забиват клончета от върбата до гробните паметници и с плявата (царевичните стъбла) запалват огън. Народът нарича празника Цветница или Връбница, Цветна неделя, Вая, Кукленден. Цветница е празникът на цветята и цъфтежа. Имен ден празнуват всички, носещи имена на цветя, растения, храсти и дървета: Камелия, Цена, Цено, Цветан, Върбан, Върбинка, Виолета, Здравко, Здравка, Лилия, Латинка, Ралица, Теменуга, Теменужка, Цвета, Цветан, Цветанка, Цветелина, Ясен, Явор.

 image
 
imageimage



Гласувай:
19


Вълнообразно


1. panazea - Честит празник , Гошо!
28.03.2010 19:26
Обещавам , че след Осанна , няма да викам Разпни го!
Привет!
цитирай
2. gosho568 - Мерси!
28.03.2010 19:34
Днес, вече бях на имен ден и усетих празничното настроение! Поздрави! :)))
цитирай
3. yuliya2006 - ЧЕСТИТ ПРАЗНИК! Погледнах към ...
28.03.2010 19:52
ЧЕСТИТ ПРАЗНИК!
Погледнах към небето
а то толкова красиво.
И синьо, синьо,
душата там ми затанцува.

Погледнах към тревата
а тя с роса е, сутринта.
И зелена, зелена,
с душата ми блаженно сля.

Погледнах към морето
а то толкова безкрайно.
И синьо, синьо,
душата ми заплува там.

И ето чудо, реалност бе
а влюбена не бях.
И сля се и небето
и тревата и морето.

И всичко затанцува,
блаженно свисше развълнува.
И бях щастлива,
миг когато душата ми ликува.

ДЖУЛИЯ БЕЛ
цитирай
4. gosho568 - 3. yuliya2006 - ЧЕСТИТ ПРАЗНИК! Погледнах към ...
28.03.2010 21:02
Чудесен стих! Поздрави! :)))
цитирай
5. анонимен - продължение на стиха
29.03.2010 19:01
Погледнах в блога ,
а то толкова червено
душата ми и тя във злоба
там заплува и заинтригува

Погледнах към отбрани
а то си само аз
и душата ми със руски
сайт се сляла . . .

Седнах и стихове записах
пак в лидисовата възхвала
Че даже на блогерите
на лични съм писала

да мразят лидис
в чест на руската възхвала
Че много никове съм
си създала все с тази цел
срещу лидис тази ,,хала,,

И полигор на лични стреснах
и разясних му някои неща
за Лидис за блога и за любовта
И пак се върнах пречиста да творя .

С много ОБИЧ
пп. заинтригува интрига , клюка , лъжа
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: gosho568
Категория: Хоби
Прочетен: 1535177
Постинги: 470
Коментари: 2914
Гласове: 27939